Menu
Zakelijk

Je boekhouding uitbesteden

Boekhouden is het onderdeel van ondernemer wat de meest bedrijfseigenaren een zzp-ers het liefst per direct zouden afschaffen. Desondanks is het toch strikt noodzakelijk om een goede boekhouding bij te houden als ondernemer. Gelukkig zijn er allerlei oplossingen om dit enigszins vlot te laten verlopen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om je boekhouding uit te besteden. Dit gebeurt dan ook steeds vaker. Niet in de laatste plaats omdat het erg gemakkelijk is geworden om dit te doen. Dat is te danken aan de opkomst van online boekhouden. Zo hoeft het werk niet meer altijd vanaf dezelfde plek te worden gedaan.

Aan de accountant laten
De meest voor de hand liggende optie om de boekhouding aan uit te besteden is de accountant. Deze kan namelijk dan direct de dingen doen die hij aan de hand van de boekhouding toch al voor je moet doen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de btw-berekening. Met behulp van een goed boekhoudprogramma kunnen jullie dan direct contact onderhouden. Dit maakt het heel gemakkelijk om alles wat er in jouw bedrijf gebeurt direct met de accountant te delen. Zo is iedereen die ermee te maken heeft dus ook altijd op elk moment up-to-date waar het gaat om de financiële situatie.

Een freelance boekhouder
Een andere optie is een boekhouder die op freelancebasis werkt inhuren. Het kan immers zo zijn dat deze goedkoper is dan de accountant. Dit is dan ook het overwegen waard. Deze moet dan wel overweg kunnen met de software die je hebt uitgekozen om mee te werken. Bovendien moet deze ook contacten onthouden met bijvoorbeeld de boekhouder. Dit kan dus zorgen voor een extra stap tussen jou en je boekhouder wanneer er informatie moet worden uitgewisseld. Dit is niet persé de meest snelle en efficiënte manier van werken. Of dit dus iets is wat je moet doen is een vraag.

Wat je zelf moet doen
Zelfs wanneer je de boekhouding van je bedrijf uitbesteedt, dan zal je nog een aantal zaken zelf moeten blijven doen. Zo moet je bijvoorbeeld zorgen dat je alle facturen goed bijeenhoudt. Bovendien moet je wanneer je met de accountant samenwerkt zorgen dat alles op het kantoor terechtkomt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het langs te brengen of door het te scannen. Je hoeft dus de berekeningen en toewijzingen niet meer zelf te doen, maar desondanks zijn er nog altijd enkele klussen die je niet uit handen kunt geven.