Menu
Zakelijk

Drukwerk bestellen: hier moet je rekening mee houden

Als PA heb je het er vaak maar druk mee: van het bijhouden van Instagram pagina’s tot het beantwoorden van e-mails en het professioneel laten printen van drukwerk. Allemaal taken die bij je takenpakket behoren, maar die laatste taak kan nogal wat werk om handen hebben. Want het bestellen van drukwerk is niet alleen een tijds specifieke kwestie: een klein foutje kan al snel het verlies van een goede opdrachtgever betekenen. Met jaren ervaring in het bestellen van drukwerk hebben we de belangrijkste ins- en outs dan ook even voor je op een rijtje gezet!

1. Kwaliteit van het drukwerk

Laat je posters, flyers, magazines of andere promotionele items drukken, dan is het natuurlijk ontzettend belangrijk dat de kwaliteit van het drukwerk tip top in orde is. Zowel ondernemer als onderneming moeten goed voor de dag komen. Ziet hun drukwerk er professioneel uit, dan zien ook jouw diensten als PA er professioneel uit. Krijg je drukwerk aangeleverd waarvan de drukker aangeeft dat de kwaliteit niet naar behoren is? Dan kun je dit terugkoppelen aan de klant, of dit zelf oppakken. Je kan namelijk altijd de hulp van een DTP’er inschakelen om de kwaliteit van het drukwerk via Photoshop verbeteren.

2. Minimale bestelhoeveelheid

De meeste professionele drukkers werken met een minimale afname. Wil je bijvoorbeeld flyers laten drukken, dan kan het zomaar eens zijn dat je er minimaal 250 moet laten drukken om hier een mooie prijs voor berekend te krijgen. Overleg dus ook voordat je naar de drukker gaat hoeveel prints er nodig zijn, en waar de grenzen of limieten van je opdrachtgever liggen.

3.  Levering

Binnen welke periode moet het drukwerk geleverd worden? Ga, voordat je akkoord gaat met een aanleverdatum, in overleg met zowel opdrachtgever als drukker. De opdrachtgever kan het drukwerk misschien binnen 5 dagen willen hebben, maar als de drukker aangeeft het pas na 10 dagen te kunnen leveren, is het beter om hier vooraf duidelijkheid in te verkrijgen. Zo komen zowel de drukker, als opdrachtgever, als jijzelf, niet zomaar voor stressvolle verrassingen te staan.

4. Nabestellen

Het kan zomaar eens zijn dat er na bestelling, nog meer producten nodig zijn. Check dus ook altijd even de mogelijkheden en voorwaarden van de drukker wanneer het gaat om het nabestellen van reeds gedrukte producten. De kans is namelijk groot dat je hier een korting op kunt krijgen, en dat de drukker de bestanden eventueel bewaart om hier later nog een nabestelling op te kunnen maken.