Menu
Zakelijk

Rust en kalmte bij een arbeidsconflict

Al heb je een leuke baan met een interessant takenpakket en stimulerende uitdagingen die het beste in jou naar bovenhalen, als je steeds in conflict bent met je collega’s en/of leidinggevende, dan doet dit afbreuk aan je werkplezier. Hoe voorkom je dat een zakelijke onenigheid uitloopt op een arbeidsconflict en wat kun je doen om kalmte en rust te bewaren?

Ruzie op de werkvloer

Conflicten op de werkvloer kunnen voorkomen. Dit hoeft ook helemaal niet het einde van je carrière bij de organisatie te zijn. “Als je een conflictsituatie op de juiste manier oplost, dan kan dit zelfs de lucht klaren, voor eens en voor altijd grenzen en duidelijkheid scheppen en, uiteindelijk, de werksituatie verbeteren”, aldus Dick Bonenkamp van Merlijngroep.nl. “Zolang het conflict met respect voor elkaar en elkaars professionaliteit, wordt aangepakt en besproken”. Maar wat doe je als respect ver te zoeken is? Als je collega jou uitfoetert, kleineert en ongelooflijk tegen je tekeer gaat? Moet je dat pikken? Zeker niet! Maar hoe ga je daar mee om? Het belangrijkste is dat je kalm blijft.

Zo blijf je kalm

Arbeidsconflict rustig blijven

Het is natuurlijk best even schrikken als een collega zijn/haar stem verheft of tegen je uitvalt. En, afhankelijk van hoe jij omgaat met conflicten, je kunt je hierdoor in het nauw gedreven voelen. Hieronder drie tips om kalm te blijven:

  • Neem de uitbarsting niet persoonlijk. Geef de ander niet de ruimte om jou te kwetsen en laat negatieve uitlatingen van je afglijden.
  • Gaat het echt te ver? Neem even afstand en zeg dat je er later op terugkomt. Is iemand echt over het kookpunt en niet voor reden vatbaar? Laat de persoon dan in zijn/haar sop gaarkoken en zeg dat je bereid bent om er over te praten zodra de gemoederen gekalmeerd zijn.
  • Verhef je stem niet, houd je toon rustig en vlak. Door niet mee te gaan in de schreeuwwedstrijd, ontkracht je de noodzaak van de stemverheffing. Blijf op normaal volume antwoorden en als iemand jou schreeuwend in de reden valt, zeg niets en wacht totdat de tirade voorbij is. Vervolgens ga je op normaal volume weer verder met je verhaal.

Dreigt het conflict toch uit de hand te lopen, wend je dan tot je leidinggevende. Het is zijn/haar taak om dit soort situaties aan te pakken. Het wordt uiteraard een ander verhaal als de persoon met wie je een conflict hebt, je leidinggevende is…

Arbeidsconflict

In een grotere organisatie kun je nog om HR-bemiddeling of overplaatsing vragen. Maar als er een conflict ontstaat in een kleinere organisatie, of in geval van een één op één verhouding (bijvoorbeeld als je een personal assistent bent van iemand), dan kan dat grote gevolgen hebben. Indien je geen uitweg ziet om er onderling uit te komen, dan kun je altijd een verzoek tot arbeidsmediation aanvragen. Een arbeidsmediator is gespecialiseerd in het aanpakken van arbeidsconflicten. En zeker als je nog toekomst voor jezelf ziet binnen de organisatie, dan is conflictbemiddeling in een arbeidssituatie de moeite van het proberen waard.