Menu
Algemeen / Zakelijk

Eenvoudige tips voor de mooiste productfoto’s

Als je een webshop hebt, is het belangrijk om je klanten goed te laten zien wat je in je webshop verkoopt. Goede productfoto’s zijn dan ook essentieel. En hoe maak je sfeervolle, duidelijke en strakke foto’s? Heb je daar geen speciale apparatuur voor nodig? Helemaal niet. Hier volgen wat eenvoudige tips, waarmee je al snel prachtige productfoto’s kunt maken. Wil je nog meer weten? Klik hier voor meer informatie.

  1. Denk na over de compositie: wat heeft het onderwerp nodig? Zijn er meerdere voorwerpen die bij elkaar horen, dan is een serie handig (bijvoorbeeld een set bekers op een rij). Maar een ring of een schoen kan beter individueel op de foto gezet worden. Zoom in op details en licht die uit. Gebruik een speelse opzet om de aandacht te trekken.
  1. Besteed veel aandacht aan de lichtinval. Overbelichte delen zijn niet mooi, maar te donkere ook niet. Licht kan de aandacht naar een bepaald deel van het object trekken. Het is belangrijk dat dat ook is, waar je de aandacht wilt hebben. Je kunt de foto’s buiten of buiten maken, maar zorg dat er geen direct zonlicht op je voorwerp valt. Diffuus licht is het beste.
  1. Zorg voor een rustige achtergrond. Een wit papier of laken kan heel goed als achtergrond fungeren. Als je vaak foto’s gaat maken, kun je een lichtbox fotostudio gebruiken. Dan heb je altijd een goede achtergrond bij de hand. Door te zorgen voor een rustige achtergrond blijft alle aandacht bij het object. Maar pas ook op vuil: het zou zonde zijn als je achteraf ziet dat er iets onbedoeld op de foto staat. Dan zou je dat naderhand nog digitaal weg moeten zien te werken.
  1. Gebruik een statief: hiermee kun je zorgen dat je altijd vanuit dezelfde hoek fotografeert. Verder blijft de camera goed stil bij het fotograferen, zelfs als je langere sluitertijden nodig hebt.
  1. Als laatste is het belangrijk te letten op de kleuren van de productfoto’s. Deze zouden uiteindelijk moeten overeenkomen met hoe de producten er in werkelijkheid uitzien. Test dit op een monitor die goed gekalibreerd is. Je wilt natuurlijk voorkomen dat klanten je product terugsturen omdat de kleur anders is, dan ze op hun scherm zagen. Dit is niet helemaal te voorkomen, omdat alle monitoren iets verschillen en kleuren kunnen verschuiven.

Door te letten op deze eenvoudige aanwijzingen kunnen je productfoto’s de aandachttrekkers van je website worden en bijdragen aan een hogere omzet. Een goede foto op je Facebook of LinkedIn pagina draagt ook bij aan een professionele uitstraling. Hier kun je meer lezen over hoe je een goede profielfoto kunt maken.