Menu
Nieuws

Waarom is een eigen huisstijl zo belangrijk?

Vandaag de dag is het belangrijk om je als bedrijf te blijven onderscheiden om op te vallen binnen een zakelijk landschap dat steeds drukker wordt. Steeds meer start-ups duiken op en willen een klein stukje van jouw marktaandeel afsnoepen. Alleen in 2017 zijn er 170.000 nieuwe ondernemingen bijgekomen. Belangrijk dus om uw bestaande klanten en potentiële nieuwe klanten aan je te binden. Natuurlijk is het product of de dienst die je levert heel belangrijk, maar ook herkenbaarheid speelt hierbij een hele belangrijke rol.

Een eigen huisstijl die consequent wordt doorgevoerd is hierbij uiterst belangrijk. De huisstijl kan als identiteit van het bedrijf gezien worden en dit kan de (potentiële) klant weer een goed beeld geven met wat voor een soort organisatie hij of zij nu eigenlijk te maken heeft.

Vaak wordt er te makkelijk gedacht over een huisstijl en is dit bij sommige bedrijven iets wat in een paar minuten bedacht wordt en doorgevoerd wordt. Dit kan echter veel klanten kosten. Dus neem eens rustig de tijd om eens goed over een huisstijl na te denken en betrek hier ook andere medewerkers bij. Vaak hebben meerdere personen net weer even een andere kijk op de identiteit en uitstraling van een bedrijf en dit kan weer geheel nieuwe inzichten opleveren.

Mocht je er zelf niet uitkomen dan zijn er ook diverse bedrijven die je hierbij kunnen helpen. Belangrijk is wel dat zij op een goede manier kennis maken met je bedrijf, zodat ze ook een passende huisstijl / identiteit voor jullie kunnen bedenken.

Belangrijk bij het ontwikkelen van een huisstijl zijn:

Je huisstijl dient dus het gedrag en de communicatie van je organisatie te onderstrepen en te versterken. De kernwaarden van je bedrijf dienen ermee bevestigd te worden en je huisstijl moet passen bij je imago.

Waaruit bestaat die huisstijl nu eigenlijk? Die bestaat uit de volgende vijf elementen:

  • Woordmerk
  • Beeldmerk
  • Lettertype
  • Kleur
  • Kenmerkende vormen

Wanneer er een nieuwe huisstijl bepaald is zorg er dan ook voor dat oude communicatiemiddelen met de oude huisstijl ook niet meer worden ingezet. Dit kan immers weer voor verwarring zorgen bij de klanten. Laat dan ook nieuw briefpapier drukken, laat de website aanpassen en zorg dat belettering op het bedrijfspand ook wordt aangepast. Zo wordt er optimaal gewerkt aan herkenbaarheid op basis van de juiste identiteit.