De uitdagende functie van accountmanager

De uitdagende functie van accountmanager

Wil je graag accountmanager worden? Dan staat je een uitdagende functie te wachten! Een accountmanager heeft namelijk een flink aantal taken en verantwoordelijkheden. Hij of zij is nu eenmaal de vertegenwoordiger van de organisatie waarvoor gewerkt wordt. De benaming accountmanager gaat dan ook niet over het managen van mensen, maar van de klanten (ofwel de accounts). Maar wat doet een accountmanager eigenlijk precies en wat staat jou te wachten in jouw rol als accountmanager?

1. Genereren van hogere omzet

Hoewel het takenpakket van de accountmanager ontzettend breed is, staat er vaak 1 ding centraal: het genereren van een hogere omzet door middel van een goed relatiebeheer. Denk dus aan het werven van nieuwe klanten, het behouden van oude klanten en adviseren op het gebied van mogelijke kansen en ontwikkelingen.

2. Analyse van de markt

Een ontzettend strategische en analyserende rol dus. De analyse van de markt is dan ook een belangrijk onderdeel van deze job. Door de markt te analyseren kunnen mogelijke kansen en bedreigingen in de toekomst in kaart gebracht worden. Op basis van deze informatie kunnen vervolgens de juiste stappen ondernomen worden om groei van de onderneming te bewerkstelligen.

3. Het verzorgen van de acquisitie

Daarnaast ben jij als accountmanager natuurlijk een echte relatiebeheerder. Je verzorgt de (soms koude) acquisitie door bijvoorbeeld potentiële klanten te benaderen, relaties te leggen en presentaties te geven. Je houdt je dan ook vaak bezig met het inventariseren van accounts, opstellen van strategische accountplannen én het vinden van nieuwe mogelijkheden op het gebied van acquisitie.

Taken van een accountmanager

4. Een stukje relatiemanagement

Maar naast het vinden van nieuwe klanten, houdt je jezelf ook druk bezig met het onderhouden van de relatie met oude klanten. Hebben ze problemen? Dan ben jij de persoon die ze hierover spreken. Ook sta jij klaar om nieuwe voorstellen te doen wanneer er nieuwe mogelijkheden zijn of wanneer een contract bijvoorbeeld bijna beëindigd wordt.

5. Representatie van de organisatie

Als accountmanager ben jij dus vooral bezig met het representeren van de organisatie waar je voor werkt. Je bent het eerste aanspreekpunt voor de klant, biedt alle ondersteuning die nodig is en geeft op tijd de juiste signalen af naar de organisatie zodat hier indien nodig op in gesprongen kan worden. Gezien jij de representatie van de organisatie bent betekent dit natuurlijk dat je communicatief ontzettend vaardig moet zijn, een analytische en strategische denkwijze moet hebben én daarnaast ook goed met de administratie overweg kan.

Delen