Snellezen en Mindmapping populairste bedrijfsworkshop

De workshop Snellezen en Mindmapping werd in 2010 het meest gevolgd in het Nederlandse bedrijfsleven. Dat blijkt uit onderzoek door opleidingsintermediair Fources onder ruim 60.000 aanmeldingen.

De werknemer die de meeste opleidingen volgt blijkt de informatieanalist van 31 jaar. Gemiddeld volgen Nederlandse werknemers 1 of 2 opleidingen per jaar. Na de workshop Snellezen en Mindmapping staan achtereenvolgens ‘PRINCE2 Foundation’, ‘De psychologie van overtuigen’, ‘Excel 2002-2003’ en ‘Balans en kracht’ in de top-5 populairste bedrijfscursussen.

Hoger opgeleiden
Het volgen van opleidingen via computerprogramma’s komt steeds meer voor. Volgens Jan Smits, directeur van Fources, is dit vooral geschikt voor hoger opgeleiden.

Lager opgeleiden
“Lager opgeleiden hebben meer behoefte aan contact. Zij leren vaak meer van medestudenten dan hoger opgeleiden. Hoger opgeleiden vervelen zich vaak bij klassikale opleidingen, waardoor ze meer baat hebben bij zelfstudie. Zij leren 75 procent meer zelfstandig en sneller, dan zij in dezelfde tijd klassikaal zouden doen”, aldus Smits.

Bron: Monique van Loon, Snellezen en Mindmapping populairste bedrijfsworkshop, Nuzakelijk.nl maart 2011


Delen

1 reactie

  1. Jo | workshops

    Ik vind het niks gek dat de workshop “snellezen” het meest gevolgd wordt. Managers moeten vaak veel lezen en het is dus efficiënt om een workshop “snellezen” te volgen. Ik begrijp ook goed waarom het verschil tussen hoger en lager opgeleiden zo goed merkbaar is. Toch is een samenwerking tussen deze groepen soms wel geschikt. ZO kunnen beide groepen toch nog iets van elkaar leren. Ook is het wat afwisseling binnen de workshop.

Reageren is niet mogelijk