Na 20 jaar pinnen we nog niet genoeg

We pinnen nu twintig jaar, maar betalen nog te vaak met geld. Dit jaar wordt de grens van twee miljard pintransacties normaliter geslecht, in 2012 moeten dat er 2,7 miljard zijn. Met dat doel wordt vanaf dit jaar onder andere de Week van het Pinnen georganiseerd. Dat hebben Currence, het bedrijf achter PIN, en de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen vrijdag bekendgemaakt.

Pinnen is in die periode voor de ontvangende partij in ieder geval gratis. Consumenten maken elke keer dat zij pinnen, kans op het winnen van 250 euro. Voorafgaand aan de week, die van 1 tot en met 7 november is, worden consumenten en ondernemers bestookt met advertentiecampagnes voor pinnen.

Introductie
In 1990, toen het merk PIN werd geïntroduceerd, telde Nederland 4500 betaalautomaten. Dat waren er eind vorig jaar ruim 244.000. In 1991 werd er 22,7 miljoen keer afgerekend met de pinpas. In 2009 is dit opgelopen naar 1,945 miljard keer, een stijging van bijna 11 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Bij ongeveer een kwart van alle transacties ging het om bedragen onder de 10 euro. Uit pinnen van die kleine bedragen moet de groei komen.

Kleine bedragen
De campagne om kleine bedragen met de pin te betalen lijkt succesvol. Het gemiddelde bedrag dat met de pin wordt afgerekend zakte vorig jaar tot onder de 40 euro waar dat in 2002 nog 47 euro was.


Bron: Na 20 jaar pinnen we nog niet genoeg, Nuzakelijk.nl 22 oktober 2010

Delen