Meer klanten door top posities in Google

Meer klanten door top posities in Google

Als bedrijf wil je dat potentiële klanten je goed kunnen vinden, anders loop je een hoop business mis. Daarom moet je er op mikken dat je in Google gevonden wordt op zoektermen die aansluiten bij jouw producten of diensten. Maar hoe krijg je het voor elkaar om er bovenuit te steken tussen al die concurrenten en andere websites die er al zijn? We bespreken een aantal factoren die bijdragen aan het vinden van meer klanten door topposities in Google.

Adverteren op Google

De snelste manier om een toppositie in Google te krijgen, is simpelweg door ervoor te betalen. Op deze manier kun je tussen de betaalde links bovenaan de zoekresultaten terechtkomen. Je betaalt dan iedere keer dat iemand klikt op jouw advertentie. Zo bereik je mensen die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Ze hebben immers ook het zoekwoord ingevoerd waar je jouw advertentie aan gekoppeld hebt. Helaas is het echter wel zo dat een klik niet betekent dat je ook iets verkoopt. Zo kan het adverteren op Google een dure aangelegenheid worden, zonder al te veel resultaat. Ook is het geen duurzame manier om je bedrijf te promoten. Je hebt uiteindelijk meer aan een website die altijd op eigen kracht bovenaan in Google terechtkomt.

Linkbuilding: beter om uit te besteden

Eén van de belangrijkste instrumenten in het vergaren van een toppositie in Google, is linkbuilding. Dit is het actief links vergaren van andere websites naar de website van jouw bedrijf. Google beschouwt links naar jouw bedrijfswebsite als een soort van ‘stem’: hoe meer stemmen je krijgt, hoe relevanter en waardevoller Google jouw website vindt. Maar linkbuilding is niet eenvoudig. Zoekmachines zijn nu eenmaal niet tevreden met elk soort link naar je website. Sterker nog: ze kunnen je zelfs afstraffen op een onnatuurlijk linkprofiel. Je moet dus van goeden huize komen voor een linkprofiel waar ook de zoekmachines van onder de indruk zijn. Dit kun je daarom beter linkbuilding uitbesteden aan specialisten, zoals de SEO-specialisten van DoubleSmart. Zij weten als linkbuilding specialist wat wel en niet werkt en maken zich er hard voor om sterke backlinks voor klanten te realiseren.

Meer klanten via Google

Beveiligde verbinding: zorg voor een slotje

Google hecht meer waarde aan beveiligde websites dan onbeveiligde websites en laat ze daarom hoger in de zoekresultaten zien. De URL van een beveiligde website begint met https in plaats van http. Ook zie je dan voor de URL een groen slotje staan. Heb je geen beveiligde site, dan laat Google een waarschuwing zien dat jouw website onveilig is. Bezoekers van jouw website zullen waarschijnlijk afhaken. Om je website te beveiligen, heb je een SSL-certificaat nodig. Het gemakkelijkste is een certificaat te nemen bij je bedrijf dat jouw website host. De prijs hiervan kan variëren van ongeveer tien euro tot vele honderden euro’s, omdat er verschillend soorten certificaten bestaan. Er zijn ook gratis open source varianten beschikbaar, zoals Let’s Encrypt.

Maak landingspagina’s

Wil je echt scoren op een bepaalde zoekterm of woordengroep, dan kun je veel bereiken met landingspagina’s. Dat zijn aparte pagina’s achter je website, die je helemaal optimaliseert voor één bepaalde zoekterm. Deze moet dan terugkomen in de URL, de titel, de koppen, de plaatjes en in de tekst van de pagina. Overdrijf het niet, want dan werkt het juist averechts en geeft Google je strafpunten.

Regelmatig nieuwe content toevoegen

Om je website interessant te houden voor Google, moet je op regelmatige tijden nieuwe inhoud aan je website toevoegen. Als Google ziet dat er wat gebeurt op jouw site, houdt hij je website hoog bij relevante zoekopdrachten. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor nieuwsitems of een blog.

Delen