Maak een verpletterende eerste indruk!

Je wordt voorgesteld aan een nieuwe collega. In slechts één opslag krijg je ontzettend veel informatie over de persoon voor je en heb je onbewust vaak al een mening gevormd over hem of haar. Het lijkt misschien onwaarschijnlijk, maar toch is het waar. Diverse onderzoeken wijzen uit, dat een eerste indruk van iemand al binnen 20-30 seconden is gemaakt. Hoe wordt deze indruk eigenlijk bepaald? Welke factoren spelen mee en zijn bepalend voor een goede eerste indruk? En niet onbelangrijk, hoe zorg je dat jouw indruk onuitwisbaar is?

Lichaamstaal
Je weet weinig tot niets van de nieuwe collega die voor je staat. De missende informatie over de persoon vul je vaak in op grond van de waarneming. 90% van de eerste indruk is gebaseerd op lichaamstaal. Kenmerken als lichaamshouding, stemgeluid, geur, uiterlijk, oogcontact, mimiek spelen allemaal mee in die eerste indruk. Binnen enkele seconden kun je een aardig beeld vormen over diverse eigenschappen van de persoon voor je. Denk aan zelfvertrouwen, geaardheid, spontaniteit, zorgvuldigheid en intelligentie. Deze indruk is van groot belang en vergeet niet: ‘Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken!’

Handjes schudden
Een voorbeeldje: In onze cultuur begint een eerste ontmoeting vaak met een handdruk. Deze handdruk kan al bepalend zijn. Geeft iemand een slap handje, dan laat dat vaak toch iets van onzekerheid zien. Terwijl een te krachtige hand (voor de mannen onder ons!) ook niet altijd even prettig is. Je maakt degene die je een hand geeft onderdanig en geeft hem of haar het idee dat jij machtiger bent. Geef ook geen halve hand of een paar vingers, dit kan namelijk ongeïnteresseerd over komen. Een goede handdruk is niet te hard en niet te zacht, goed getimed, duurt niet te lang en gaat gepaard met oogcontact.

Oordeel niet te snel
Wanneer je geen goede eerste indruk achterlaat bij het ontmoeten van nieuwe mensen, zul je hard moeten werken om deze te verbeteren. De eerste indruk is namelijk bepalend voor de indrukken die daarop volgen. Wanneer de eerste indruk negatief is, beoordeel je alles van diegene automatisch negatiever. Er zijn op z’n minst 6 positieve indrukken nodig om het negatieve beeld te laten verdwijnen. Een eerste indruk van iemand hoeft echter niet juist te zijn. Het
kan zijn dat je mensen heel anders beoordeelt dan dat ze werkelijk zijn. Mensen hebben namelijk verwachtingen over kenmerken van bepaalde groepen. Dat wordt ook wel stereotypering genoemd. Blonde vrouwen worden vaak dommer ingeschat dan donkere vrouwen. Dat komt puur door het beeld dat in Nederland bestaat over blonde mensen. Hetzelfde geldt voor het dragen van een bril. Mét bril kom je intelligenter over, terwijl dit niet per definitie waar hoeft te zijn. Al met al ontstaan zo een hoop vooroordelen. Je moet dus oppassen met het oordelen over mensen totdat je over de juiste informatie beschikt.

Onuitwisbaar
De belangrijkste vraag is nu natuurlijk, hoe zorg je ervoor dat mensen na een eerste ontmoeting met jou een positief beeld van je hebben? Om deze vraag te kunnen beantwoorden is het goed om eens kritisch naar jezelf te kijken. Wees je ervan bewust hoe je overkomt op anderen. Is dit hoe je wilt overkomen? Vraag desnoods anderen hun mening te geven over jou. Zij hebben een andere indruk van jou dan die jij van jezelf hebt. Sta daar voor open. Zie het als kritiek waar je wat van kunt leren. Laat zien dat je makkelijk contact legt en geïnteresseerd bent in een ander. Vergeet daarbij niet te glimlachen en af en toe eens een complimentje te maken. Wat vaak al automatisch gebeurd, is dat je gaat spiegelen. Wanneer hij een serieus verhaal vertelt, wordt jouw blik ook serieuzer. Het overnemen van expressies versterkt het gevoel van verbondenheid. De persoon voor je krijgt meer sympathie voor je.

Dat geldt ook, wanneer jij je kleding aanpast aan de situatie. Je moet de afstand tussen je gesprekspartner en jou zo klein mogelijk zien te houden. Wanneer je gaat solliciteren bij een aannemer, hoef je niet in pak te verschijnen. Ga je voor die nieuwe baan bij een accountantskantoor? Dan is het beter om wel in pak te komen. Nu de laatste gouden tip! Laat je serieuze kant zien, maar vergeet niet te laten zien dat je een beetje humor ook wel kunt waarderen!

Uit PA.NL magazine 4 – september 2010.

Delen