Menu
@ work

Kan jij dat eigenlijk, een complimentje ontvangen?

“Wat zit je haar leuk vandaag!” Oh, er zit vast een pluk haar los of zit er iets in? Snel even in de spiegel kijken! Dat rapport, ik wist niet dat je het in je had! Veel mensen hebben moeite met het accepteren van een complimentje. Maar waarom eigenlijk?

Niet alleen thuis, maar ook zeker op het werk hebben veel mensen moeite met het aannemen van een complimentje. Terwijl een compliment juist zo goed zou moeten zijn voor je zelfvertrouwen. De reden dat veel mensen moeite hebben met het ontvangen van complimentjes is omdat men vrij vaak negatief over zichzelf denkt. Dat een ander negatief over zichzelf denkt is makkelijk te herkennen. Bijvoorbeeld als jij een compliment maakt en de ander er meteen een teruggeeft of hem ontkracht. “Nee, deze broek heb ik al eeuwen in de kast liggen”. Dit moet nu eens afgelopen zijn, het wordt tijd dat wij leren hoe je een complimentje kunt aannemen.

Compliment aan leren nemen
Het aller belangrijkste is om niet overal iets achter te zoeken. Waarom zal iemand jou belachelijk proberen te maken? Accepteer dat mensen het ook echt kunnen menen als ze een compliment maken. Dan gaan we nu werken aan de houding tegenover de ander.

  • De eerst volgende keer dat iemand een compliment maakt gaan we hem niet afwijzen. Maak hiervoor in de plaats oogcontact met de gever, kijk vriendelijk en bedank de ander. Is dit goed gegaan? Dan is het tijd voor stap twee.
  • Nu gaan we een compliment niet alleen accepteren, maar ook echt aannemen. Bedank de ander voor het compliment en zeg er dan zelf iets over, bijvoorbeeld “Bedankt, ik hem heb net nieuw gekocht” of “Bedankt, ik ben er zelf ook erg blij mee”.

Heb een beetje vertrouwen in jezelf! Een ander bedoelt het vaak goed en het is dan ook niet nodig om overal iets achter te zoeken. Neem een compliment met open armen aan, maar vergeet ook zeker niet om af en toe een compliment aan een ander te geven! Door een compliment aan te nemen zal je zelfvertrouwen toenemen en dit zal uiteindelijk ook terug te zien zijn in je werkhouding.