Menu
Zakelijk

Wat te doen bij een internetstoring? 3 tips

Je zit op het toilet lekker te internetten op je telefoon. Even Facebook checken, even het nieuws lezen. En dan zie je dat niet meer verbonden bent met je wifi. Of je ligt lekker onderuit op de bank te Netflixen en de beeldkwaliteit gaat achteruit. Vervolgens moet hij laden en komt daar geen eind aan. Conclusie: een probleem met de internetverbinding. Dat is balen! Wat nu? Wij geven je 3 tips voor wat te doen bij een internetstoring.

Is it me?

Het eerste wat je kunt doen wanneer je internet is gestopt met werken, is controleren of het probleem bij jou in huis zit. Eerst loop je je kabels na, voor het geval dat jij of de hond misschien gestruikeld bent over internetkabel die daardoor losgetrokken is. Is dit het niet, dan ga je naar de bron van je internetverbinding binnen jouw huis. Daarvoor zoek je je router op. Deze kun je resetten. Hiervoor haal je hem van de stroom af. Wacht minimaal 30 seconden voordat je de stroomkabel weer aansluit. Geef de router vervolgens een paar minuten om weer volledig op te starten en test nu of je internet weer naar behoren werkt. Is dit het niet het geval? Dan heb je te maken met een storing die door de provider opgelost moet worden.

Controleer of een storing bekend is

Ligt het probleem niet bij jou in huis, dan kan er sprake zijn van een bredere internetstoring. Vaak zijn deze al gemeld bij internet providers voordat jij zelf het probleem hebt geconstateerd. Dit kun je checken op de website van je provider. Maar hoe doe je dat als je internet niet werkt? Met de mobiele dataverbinding van je smartphone. Ga naar de website van je provider en zoek naar een pagina over bekende storingen. Staat jouw locatie hier niet bij, dan is het verstandig om contact op e nemen met je internet provider. Staat jouw locatie hierbij, dan is de storing dus bekend bij de internet provider en is deze bezig de internetstoring op te lossen. Er rest je dan niets dan geduld te hebben. Ondertussen kun je de mobiele dataverbinding van je smartphone aanwenden om de belangrijkste zaken alsnog te kunnen afhandelen. Sommige smartphones bieden de mogelijkheid om met de mobiele dataverbinding een Wifi-hotspot te maken. Zo kun je op andere apparaten ook gebruik maken van deze internetverbinding, door in te leggen op het aangemaakt wifi-netwerk. Wees je wel bewust van het feit dat je mobiele data hierdoor sneller op is.

Heb je recht op compensatie?

Er wordt niet veel over gesproken, maar sinds 1 juli 2017 kan het zo zijn dat je bij een internetstoring recht hebt op compensatie. De gedachte hierachter is dat je betaalt voor bereikbaarheid, en dat de provider hiervoor moet opdraaien als deze hier niet voor weet te zorgen. De storing moet hiervoor minimaal 12 uur aanhouden en ook van toepassing zijn op alle andere diensten van de provider, te weten radio, televisie en (vaste of mobiele) telefonie. Is de internetstoring veroorzaakt door een overstroming, een aardbeving, een terroristische aanslag of een gevolg van een oorlogssituatie, dan heb je geen recht op compensatie. Dit wordt namelijk als overmacht gezien. De vergoeding waar je recht op hebt als je wel aan de voorwaarden voor compensatie voldoet, bedraagt één dertigste deel van het maandbedrag dat je betaalt voor je abonnement per dag dat je last hebt van de storing. Dit begint te tellen na de eerste 12 uur en gaat per 24 uur.