Hoe creëert u klantenbinding?

Hoe creëert u klantenbinding?

Als bedrijf zijnde wilt u niks liever dan dat een klant trouw aan uw bedrijf blijft. Maar hoe zorgt u er tegenwoordig nog voor dat uw klant loyaal aan u is? In dit artikel bespreek ik de stappen die u moet zetten om klanten aan u te binden.

Wat is klantenbinding?

Met klantenbinding wilt u ervoor zorgen dat u als bedrijf een voorkeurspositie krijgt in het hoofd van de consument. Hierbij is het doel dat u bestaande klanten behoud en dat zij hogere bestedingen bij u doen.

Hoe kunt u klantenbinding creëren?

  • Breng allereerst de data van uw klanten in beeld. Sta bij uzelf stil welke informatie u al van de klant heeft en welke informatie u nog nodig heeft. Wellicht dat u niet in 1 keer weet welke informatie u van de klant nog nodig heeft, dan is het handig om bij uzelf de vraag te stellen ‘Wat is het aantal bezoekers van de website die binnen een straal van 10 kilometer van mijn bedrijf woont die in mijn leeftijdsdoelgroep past?’ Aan de hand van deze vraag weet u al gelijk dat u wellicht nog gegevens mist als de frequentie van de bezoekersaantallen, de gegevens van de bevolkingsopbouw en de gegevens van de locatie van de bezoekers. Dan is het aan u de taak om deze informatie bij elkaar te verzamelen.
  • De tweede stap is om de huidige data te verwerken in uw communicatiestrategie. U zult op dat moment wellicht nog wat nodige gegevens missen, maar deze gegevens zult u gaandeweg wel bij elkaar verzamelen. Met de huidige data kunt u namelijk al een klantbeeld vormen, waar vanuit u de communicatiestrategie kunt bepalen. Deze strategie is van belang om uw klantloyaliteit te kunnen opbouwen.
  • De derde stap is om u te focussen op klantloyaliteit. U wilt als bedrijf natuurlijk alleen maar tevreden klanten hebben, maar in de realiteit is dat anders. De kunst hiervan is dat u zich niet te veel gaat focussen om de ontevreden klanten tevreden te maken, maar dat u ook denkt aan diegenen die al tevreden zijn. De klanten die al tevreden zijn, zijn mogelijke ambassadeurs voor uw bedrijf, dus waardeer deze klanten om klantloyaliteit op te bouwen.
  • De vierde stap is om uw klanten te verrassen. De beste manier om uw klanten aan het bedrijf te binden, is door ze te verrassen. Dit kunt u doen door een cadeautje te sturen op een verjaardag of een bos bloemen te sturen als zij verhuisd zijn. Ook kunt ervoor kiezen om de klant een reminder sturen als hun abonnement bijvoorbeeld afloopt. Het zijn simpele voorbeelden die ervoor kunnen zorgen dan de klant zich gebonden voelt met uw bedrijf.
  • De laatste stap, maar zeker niet de minste, is dat u onthoudt dat klantloyaliteit nooit klaar is. Het is van belang dat u het gedrag van uw klanten blijft volgen en hierop inspeelt. Hoe beter u de klant kent, hoe beter u kan inspelen op de wensen en behoeften, wat voor een betere klantenbinding zorgt.

Klanten binden, het klinkt makkelijker dan het daadwerkelijk is.

Delen