Menu
Zakelijk

Het Nieuwe Werken, ofwel:’Plaats- en tijd ongebonden werken’ in praktijk.

Geen vast kantoor, geen eigen bureau, geen archiefkast, hoe ga je daar nu mee om? En wat zijn nou de voor- en nadelen? Wij vroegen het aan twee secretaresses die al enkele jaren volgens HNW werken: Erna, directiesecretaresses bij Univé verzekeringen en Marijke, directiesecretaresse bij REAAL. Daarnaast hebben ook directeur Pieter van den Ban van Univé Verzekeringen en manager René Louter van REAAL hun visie op HNW met ons gedeeld.

Hoe lang werken jullie al volgens HNW en waarom is er destijds
voor gekozen?
Erna: Univé heeft een fusie en integratie proces achter de rug met VGZ, Trias en IZA. Als gevolg van die fusie waren er dus twee hoofdkantoren. Er is toen besloten om in Arnhem een nieuw hoofdkantoor te bouwen en HNW in te voeren. De invoering van HNW, waarbij men niet iedere dag naar kantoor hoeft, compenseerde de extra reistijd waar werknemers mee te maken kregen door de verhuizing. Univé werkt nu 2,5 jaar volgens HNW. Inmiddels is de integratie weer teruggedraaid en is Univé weer een eigen zelfstandige organisatie. Het basisprincipe van HNW wordt nu ook binnen het zelfstandige Univé toegepast.

Marijke: Het maakt werkplek, werktijden en locatie los door middel van moderne technologieën. Daarmee wordt SNS REAAL een productieve en aantrekkelijkere werkgever. Natuurlijk spelen de kosten ook mee (het levert een enorme ruimtebesparing op en die is kostbaar in de binnenstad), hoewel er in het begin natuurlijk flink moest worden geïnvesteerd om iedereen van middelen te voorzien. Ik zat zelf in de pilotgroep en ben in 2009 overgegaan op HNW.

Het gehele artikel lees je in het PA.NL magazine, uitgave 11 (mei 2012).

Let op! Het PA.NL magazine ontvang je alléén als je in het bezit bent van een PaCard. Heb jij nog geen betaalde PaCard? Bestel deze dan hier!