Het merk ‘IK’

Het merk ‘IK’

Het uit Amerika overgewaaide fenomeen ‘personal branding’ bestaat al een tijdje maar ik had me er tot vorig jaar eigenlijk nooit zo in verdiept. Het is een interessant fenomeen: ‘je persoonlijkheid, kennis en ervaring gebruiken om je te onderscheiden van anderen waarbij je positieve beelden en associaties oproept’. Eigenlijk niets anders dan het merk ‘IK’. Nu klinkt dat heel makkelijk het merk ‘IK’ maar hoe omschrijf je jouw merk? Het begint bij zelfkennis en de vraag of wat je uitstraalt ook klopt met wat je wilt bereiken. Een bewustwording. Jouw merk ‘IK’ is uniek en gebaseerd op jouw sterke kanten, talenten, vaardigheden en passies. Ik ben van mening dat er voor jou als secretaresse een inhaalslag te maken is om jezelf naar een hoger niveau te brengen. Wanneer je werk naar je toe wilt trekken en je loopbaan op een bepaalde manier wilt vormgeven, is het van belang dat je zowel verbaal als non-verbaal dezelfde boodschap verwoord. Een goed hulpmiddel is de zogenaamde ‘elevator pitch’. Kun je in een paar zinnen duidelijk maken wie je bent en waar je voor staat?

Het uitdragen van het merk ‘IK’ kost tijd maar is wel ontzettend leuk om te doen! Als secretaresse kun je continu aan je digitale portfolio werken waarbij social media een handig instrument is. In dit digitale tijdperk willen mensen zich kunnen identifi ceren met een merk, in dit geval jouw merk ‘IK’. LinkedIn, Twitter, Facebook gebruik het actief. Niet alleen voor je zichtbaarheid maar ook om kennis en informatie op te doen die voor jou belangrijk zijn zodat je deze kennis vervolgens weer kunt delen met mensen die je ontmoet.

Ben je ZZP’er, denk dan goed na over je bedrijfsnaam, de inhoud van je website, de indeling en de kleuren die je hiervoor wilt gebruiken. Wat maakt jou uniek, wat is jouw waarde?

Neem deel aan workshops en netwerkborrels, schrijf weblogs, schrijf recensies, geef reacties op fora e.d. Ja, als secretaresse moet je dit juist doen! En wat dacht je van de ‘verpakking’ van je merk? Wat wil je zeggen met je kleding, je kapsel, je accessoires en je make-up?

Werk aan je zichtbaarheid zowel digitaal als fysiek. Wees hierin niet bescheiden, je bent je eigen reclamebureau! Vertel je werkgever of opdrachtgever wat zij in huis halen wanneer ze met jou in zee gaan. Uiteindelijk is wat je wilt dat zij jou als de beste oplossing voor hun probleem zien!

Deze column is geschreven door Rasja Post en stond het PA magazine, uitgave september 2011.

Wil jij ook graag het PAmagazine ontvangen vraag dan een PaCard aan zodat ook jij het magazine 4 keer per jaar krijgt toe gestuurd!

Delen