Menu
Nieuws

Do’s and Don’ts op een bedrijfsfeestje

Een bedrijfsfeest is voor een organisatie dé gelegenheid bij uitstek om vriendschappelijke contacten tussen werknemers te laten ontstaan. U maakt bovendien uw medewerkers erop attent dat er achter titels ook daadwerkelijk gezichten schuilen. Ook is het handig om te netwerken.

Het organiseren van een bedrijfsfeestje is bovendien een manier om werknemers te bedanken voor hun inzet en toewijding. Als u als werknemer niet opdaagt, wordt dit vaak niet geaccepteerd en kan dit nadelige gevolgen hebben voor uw carrière.

We kennen allemaal wel een collega die te diep in het glas keek en een medewerker de huid vol schold of onbeschaamd stond te flirten met de vrouw van de directeur. Dit gedrag wordt zelden getolereerd en kan in het ergste geval leiden tot onmiddellijk ontslag. Deze “misstap” kan u voor het grootste gedeelte van uw carrière boven het hoofd blijven hangen. U hebt zichzelf als het ware een etiket opgeplakt. Aan de andere kant is het ook zo dat u als werknemer handig gebruik kunt maken van een bedrijfsfeestje om aan uw carrière te werken. Wanneer u een bedrijfsfeestje bijwoont, hoe informeel ook, moet u steeds in het achterhoofd houden dat het nog altijd gaat over een zakelijke aangelegenheid. De sfeer mag dan wel “uitbundig” zijn, maar u hebt toch nog steeds te maken met collega’s. Met andere woorden: bedrijfsfeestjes kunnen u “maken of breken”.

Als u zich “voorbeeldig” gedraagt tijdens een bedrijfsfeestje en voldoende netwerkt, vergroot u uw kans om “gespot” te worden door het management team. Misschien wordt u wel uitgenodigd voor een ander zakelijk event (een belangrijke klantenlunch, een liefdadigheidsdiner, een prijsuitreiking, enz.)

Hoe kunt u een bedrijfsfeestje in uw voordeel laten werken?

We weten ondertussen allemaal wat niet kan tijdens een bedrijfsevenement:

  • te veel alcohol drinken
  • overmatig eten
  • flirten
  • aanstootgevende kleding dragen
  • schunnige moppen vertellen

Wanneer u één of meerdere van bovenstaande “feiten pleegt”, laat u ongetwijfeld een onprofessionele indruk na bij uw werkgever en collega’s. Dit kan erg nadelig zijn voor het verloop van uw verdere carrière.

U kunt ook van een bedrijfsfeestje gebruik maken om aan te tonen dat u business events van sociale aard de baas kunt. Een eigenschap die sterk wordt gewaardeerd voor senior functies. Het is ook een uitstekende mogelijkheid om uw netwerk uit te breiden en kennis te maken met het management team of de directeur.

Zorg dat u op tijd bent en bedank uw baas voor de uitnodiging, maar overdrijf niet met uw complimenten. Stel uzelf voor aan mensen die u nog niet kent; misschien kunnen zij in de toekomst wel van nut zijn bij een bepaald project.

Als u hogerop wilt moet u proberen contacten te leggen met mensen die uw carrière positief kunnen beïnvloeden. Doe dit niet onvoorbereid, win inlichtingen in over de personen in kwestie, zoek informatie op over projecten waaraan zij momenteel werken en zorg dat u op de hoogte bent van hun vroegere “succes stories”. Wanneer u alle relevante partijen hebt begroet, neem dan discreet afscheid en bedank voor een gezellige avond. Vergeet niet de coördinator van het feest te bedanken voor de prachtige locatie, het excellente voedsel, de leuke atmosfeer en een goede planning.

Hoe moet u zich kleden?

Moet u een smoking of avondjurk aan, of volstaat een “business casual” outfit? Welke kleding u dient te dragen voor een bedrijfsfeestje hangt af van de plaats en de timing van het event. Wanneer het feestje na het werk plaatsvindt in een hotel of club, dan dient u zich elegant te kleden (cocktail dress/ maatpak). Vindt het feestje plaats vlak na het werk op een informele locatie, dan kan een leuke jeans met een stijlvol topje of hemd al volstaan. Sportkleding of onthullende kleding is te allen tijde ongepast.

Kunt u over van alles en nog wat kletsen op een bedrijfsevent?

Werkgevers organiseren bedrijfsfeesten om hun medewerkers de mogelijkheid te bieden elkaar beter te leren kennen in een relatief “informele” omgeving. Hier hebben zij vaak heel wat geld over. Hoewel u te maken hebt met collega’s en superieuren, is het toch wenselijk dat u niet de hele tijd over het werk praat. Dit betekent natuurlijk niet dat u té persoonlijk moet worden in uw onderwerpen. Houd gesprekken luchtig en positief. Klaag niet over uw werklast, baas of medewerkers en vermijdt roddels. Zorg ervoor dat u de gesprekken niet overheerst, luister naar anderen en toon oprechte interesse.

Tijdens een bedrijfsfeest is het belangrijk dat u zich steeds professioneel gedraagt en dat u zich amuseert. Laat u niet verleiden tot ongepast gedrag of alcoholmisbruik. Uw werkgever heeft tijd, noch moeite gespaard om u een leuke avond te bezorgen. Haal het onderste uit de kan: leg contacten, “mingle” en netwerk!

Bron: Stepstone.nl